Nädal Itaalia avarustes

Sel ajal kui ülejäänud eestlased vabariigi aastapäeva tähistasid, avastasime meie, mida välismaa meile pakkuda võib. 21.-27. veebruarini olime Itaalias väikeses Roseto degli Abruzzi linnas. Peale minu olid reisil veel Aet Tüür ja Tambet Kikas KÜGi 10. klassist ning õpetajad Milvi Tikka, Diana Liivat, Sulev Loopalu, Tõnu Soop ja Lili Käär. Sel reisil õnnestus meil osaleda tänu Comeniuse projektile www.globalsolutions.eu, milles osalevad peale Eesti ja Itaalia veel Kreeka, Küprose, Hispaania, Bulgaaria, Leedu, Inglismaa, Poola ja Belgia noored.

Eelnevalt on toimunud kohtumised Kreekas, Belgias, Hispaanias, Poolas ja tulevane ning ühtlasi ka viimane kohtumine toimub 2.-8. mail Kärdlas, Eestis. Siis avaneb hiidlastel võimalus ülejäänud 9 riigi noori võõrustada. Kogu projekti rahastab Sihtasutus Archimedes.

Nädalaks ajaks saime endale uued pered. Igal noorel oli oma võõrustajapere, kes pidi tema eest hoolt kandma. Peresid oli erinevaid – suuri-väikseid, vanavanematega ja ilma. Kogu nädala kujunemisel määras see üsna palju.

Ametliku avasõna lausus Scuola Media Unificata romani D'Annunzio direktriss esmaspäeva hommikul. Siis tutvustati meile Itaalia koolisüsteemi ja anti ülevaade koolist ja linnast. Kohtusime ka Roseto degli Abruzzi linnapeaga. Päeva teises pooles külastasime kooli teist hoonet – D'Annunziot ning õhtul korraldasid pered koostöös kooliga meile peo söögilaua ja muusikaga.

Kahel järgneval päeval sai teoks kohtumise kõige tähtsam osa. Igal riigil oli ette valmistatud esitlus valitud teemal. Meie teemaks oli „Energia kunstis ja muusikas“. Esinesime slaidiesitluse, laulu ja paari videoga. Iga riigi õpilased olid leidnud oma viisi, kuidas teemat ette kanda. Teisipäeval õpetas üks itaalia näitleja meile itaallaste seas levinud kehakeelt, mille juures sõnu kasutada ei tohtinud. Kolmapäeva hommikupoolikul toimus ühine koogitegemine, kus iga riigi õpilased pidid valmistama ühe külma koogi. Hiljem saime neid ka proovida ja igaüks võis otsustada, milline just tema jaoks parim oli. Pärastlõunal toimus väljasõit Atri linna, kus tutvusime peamiste kultuuriväärtustega ja veetsime veidi vaba aega.

Neljapäeva hommikul olime rannas. Seal toimus aardejaht ning ühtlasi saime nautida suurepärast ilma. Pärast seda oli ette nähtud aeg reedese esinemise ettevalmistamiseks.

Reede oli viimane ametlik kohtumise päev. Hommikul pidi iga riik esinema – oli nii laulu kui ka tantsu. Seejärel ütles kooli direktriss projektikohtumise lõppsõnad. Pärast seda viidi meid veel tutvuma tuumafüüsika laboriga Gran Sasso National Institute of Nuclear Physics ning õhtul võtsid kõik õpilased koos ette pitsasöömise.

Mida arvavad õpilased reisist?

Tambet: Itaalias oli väga soe ja tore, sai igal pool ringi käidud ja erinevaid asju vaadatud. See oli igati uus ja huvitav kogemus.

Aet: Sai teada rohkem teiste rahvuste kultuurist ja kommetest, samuti palju uusi tutvusi erinevatest riikidest ning teadmisi sellest, kuidas on erinevates riikides võimalik energiat toota. Reis oli ise samuti energiat andev, kuna oli tore saada vaheldust hallist Eestimaa kliimast ja kokku kogunenud noored olid kõik väga positiivselt häälestatud.

Mina: Nädal teistsuguses keskkonnas osutus väga kosutavaks. Huvitav oli näha koos erinevast rahvusest noori, kõige rohkem sai teada muidugi itaallaste kohta. Eri rahvustest inimeste käitumiserinevusi ja kombeid saab mõista ainult siis, kui ise nende inimeste keskel oled ja seetõttu oli see reis väga hariv.

Mida arvavad õpetajad reisist?

Lili: Reis oli värskendav. Lisaks uute paikade nägemisele kogesin ka eri rahvaste kultuurilist erinevust. Hariv oli näha ja tunda itaallaste elu-olu nii koolis kui ka väikeses Rosetto linnas. Elamuseks oli lõunamaalaste temperament, mis algul tundus lihtsalt suure segadusena, kuid
ometigi toimis kõik ettenähtud kava kohaselt ja organiseeritult. Lisaks muidugi kogemuste vahetamine eri riikide kolleegidega. Töökoosolekud olid asjalikud, räägiti oma koolides tehtust, mõtetest edaspidiseks. Nähtut kuuldut olen juba edasi andnud ka oma õpilastele.

Sulev: Selliseid reise on vaja, et avardada silmaringi - saab näha teistsuguseid inimesi ja tutvuda erinevate kultuuridega. Meie reis oli huvitav. Ainsaks tõrvatilgaks meepotis oli see, et me küll käisime Roomas(veetsime mitu tundi lennujaamas), aga Roomat ennast ei näinud.

Milvi: Olen osalenud erinevates riikides toimuvatel projektide kohtumistel ja alati on need olnud omamoodi erinevad ja kordumatud. Meile on harjumatu lõunamaalaste arusaam ajast, kuid mõne päeva pärast leiad, et kiiret ei olegi kusagile. Ime küll, aga kõik saab tehtud läbi sigina sagina ja inimesed on õnnelikud. Nii suurt soovi esineda ei ole varem näinud, kui sel kohtumisel Itaalias. Vaevalt oli Liisa jõudnud oma laulu alustada, sõnadega „I thought love was only true in fairy tales, meant for someone else but not for me..“, kui kogu lava oli tantsijaid täis. Isegi esimeses reas istudes oli meil suuri raskusi, et laval esinejat leida ja näha.

Liisa ja Tambeti laulud võeti vastu suure aplausiga. Selle projekti jaoks kirjutasid laulu „Energy“ Rain Ventsel(sõnad) ja Tambet Kikas(muusika).

Lõpetuseks soovime tänada alati abivalmis itaalia koordinaatoreid Alessandra Talamontit ja Rossana Leteod.

Liisa Otsak

Kärdla Ühisgümnaasium (Hiiumaal) osaleb rahvusvahelises keskkonnateemalises projektis WWW.GLOBALSOLUTIONS.EU